onsdag 4 november 2009

Simon blev kvar


(närmast kameran Simon som liten)

Trots att jag inte fick med mig Simon hem gick allt långt över förväntan. Taxiföraren var den bästa tänkbara. Han körde lugnt och jämn utan ryck, så fåglarna satt snällt still. Någon flaxade till någon gång vilket troligen var reaktion på ljuset från bilarna bakom. Tror chauffören lugnade både mig och fåglarna -han hade själv haft både undulater och en grå jacko, och mot slutet av färden sa han att det hörde till hans jobb att lugna oroliga människor haha.

Vi var verkligen framme i god tid! En halvtimme innan.

Eftersom ingen fågelveterinär jobbade var jag lite orolig hur det skulle gå, men Ylva Brisman, ny veterinär på Djurkliniken Roslagstull, var väldigt bra. Hon hade själv fyra undulater och var van att fånga in dem. Hon konstaterade en inflammation och en knapp infektionen och ordinerade antibiotika i näbben 1gång/dag i 1v för att förhindra infektion uppåt i foten. Så han blev kvar stackaren!

Hemresan med de andra tre gick lika bra som ditresan. Trötta fåglar somnade snabbt. Den lilla har ruggat mycket så många fjädrar är på väg ut på honom. Kanske är det alla vitaminer i de grodda fröna som satt fart på hans fjädrar. Blåbär har den senaste tiden ofta setts kretsande kring Mimmi.

På tisdag kl. 16.00 får jag hämta hem Simon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar