lördag 31 oktober 2009

Fågellampan är på plats

20W Compact Fluorescent bird lamp E27 UVA 12% UVB 2,4%

Inte så starkt ljus som jag trodde. Det är bara ljust strax under lampan. Trodde inte jag skulle behöva fler lampor. Måste nu måste jag nog skaffa en lampa i taket. Där tog jag nyligen bort ett lysrör eftersom Mimmi ville bygga bo där uppe.

På bilden har de efter en timme med den nya lampan vågat sig upp till hörnan på buren, där de sitter och trycker. Nu efter att lampan slocknat sitter de i buren på nya platser och tror att det är natt. Testade timern som slocknade lite för tidigt. Har möblera om eftersom de inte får sitta för nära lampan.

Mimmi har skadat vaxhuden på näbben idag då de alla blev rädda och flaxade runt. Plastfatet med mat som brukar stå på burtaket ramlade ned med en ordentlig duns. De andra klarade sig bra.

Eftersom de flyger så bra har jag nu tagit bort en del lappar på fönstret och satt tillbaka gardinen. Brödernas bur som stod på bordet är borta och min lilla gamla är åter där. Försöker få dem att äta på den buren. men det verkar stört omöjligt.

1 kommentar: